Tuben, SHOPPEN en eilanden hoppen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kim Groen - WaarBenJij.nu Tuben, SHOPPEN en eilanden hoppen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kim Groen - WaarBenJij.nu

Tuben, SHOPPEN en eilanden hoppen

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 December 2014 | Laos, Luang Prabang

Na een verschrikkelijke bustrip van 30 uur waren we aangekomen in Luang Prabang, Laos. We wisten dat er hier een ontzettend leuke markt te beleven was, maar aangezien we pas om 2330 aankwamen ipv 1800 stond dat op de planning voor morgen. Ook hebben we nog een dagje gemeet met Floor en geerte en zijn we naar de prachtige Kuan Si waterdal geweest. Dit is echt de mooiste waterfal ook die ook verschillende verdiepingen heeft. Uiteraard hebben we hier een aantal mooie kliekjes gemaakt en hebben we een heerlijke duik genomen. In de avond zijn we naar de markt geweest en hebben we onze backpacks helemaal volgepropt!! Erg leuk, want alle souvenirs komen goed voor de dobbelspellen die gepland staan ;). Buiten de souvenirs heb ik nog een mooie gekleurde tas gekocht en een leer uitgaanstasje. Alles voor een prikkie natuurlijk, haha. De volgende dag hebben we om 0545 uur de monnikentraditie bekeken. Zij lopen om 0600 uur langs een bepaalde route waarbij buddhistische mensen op een matje zitten en hun eten geven. Dit is dan hub eten voor de hele dag. We begrepen het niet heel goed maar het was erg grappig on te zien. Judith, die als fotograaf fungeert deze reis, stond overduidelijk voor de 'monks' om een beste shot te maken, maar lezen we toch later in de Lonely Planet dat als je respect heb voor ze, je niet voor hun gezicht gaat staan om een foto te maken;). Haha. Nog even snel in bed gekropen om vervolgens smiddags eindelijk onze 'oil massage' te nemen en niet de pijnlijke thaise massage. Het was heerlijk! Nadat we op terras waren beland werden we spontaan meegevraagd door een Nederlands stel om de zonsondergang te bekijken op de Mekon Delta op een bootje. Heel mooi was het en de man is een professioneel fotograaf dus hij heb ons super mooi op de foto gezet. Deze krijgen we later toegestuurd. In de avond was het weer tijd om te shoppen en nu moest onze backpack dus een reorganisatie krijgen want van de 13 kilo waarmee we startten is onze backpack nu 18 kilo :). Dit voelt onze rug ook gelijk... En dan zijn we zelfs al een hoop dingen kwijtgeraakt, haha! Na 2 dagen stond volgende bestemming alweer op de planning: Vang Vien.

Vang vien staat bekend om het 'tuben'. Met een band van de rivier naar beneden dobberen met een aantal kroegenstops en feesten. Dit begon dus om 12 uur en de dag ervoor hadden we een ander Nederlands stelletje ontmoet dus daar gingen we samen mee. Bij kroeg 1 begon het al goed, shotjess!! Om vervolgens een spelletje mee te doen voor het atten van een biertjs, maar dan anders 'een shotgun'. Gat in het biertje maken, beginnen met atten om vervolgens het klipje open te maken zodat je hem in 1 x kunt opdrinken:). Bij bar 2 hebben we heerlijk in de modder gevolleybalt en bij bar 3 gedanst. Om 17.00 uur hebben we de 1 uur terug getubed van de rivier en het was echt een end! Judith was slimmer (of misschien wel luier) dan ik en die pakte een tuk tuk halverwege. Vervolgens hebben we onze heerlijke spareribs weer gegeten en zijn we om 2100 uur gaan slapen. Na deze dag gingen we de volgende dag alweer naar de laatste bestemming in Laos, Vientienne.

We wisten van te voren dat dit stadje niet zoveel zoeps was. Wat hebben we dus gedaan, want dit stond in de Loneley Planet, we hebben gebowlt!! 2,60 euro per game en waar je het bier in de naastgelegen supermarkt moest kopen, dus wij hebben ons prima vermaak. Helaas geen leker bittergarnituurtje wat er eigenlijk altijd bijhoort! In de avond lekker op terras gezeten met een livebandje, dit kennen ze hier wel maar van een bruisend uitgaansleven hebben ze nog niet gehoord. Ook sliepen we voor het eerst in een dorm room van 20 personen!! Je zou denken wat een gekkenwerk en druk, maar het was net alsof je gewoon met zn 2e sliepn. Het nadeel van een dorm is alleen dat je niet echt lekker kan uitslapen.. De reden dat we Laos zo snel gedaan hebben is omdat we graag zolang mogelijk op de stranden in Thailand willen bakken;). Want na 3 maanden reizen mag er toch wel een kleurtje verwacht worden en de bruinheid was er best wel afgesleten sinds dat we Cambodja hebben verlaten. We zouden dus ook gaan vliegen naar Bangkok en hadden lang gewacht met boeken om een goedkope last minute te scoren. Helaas... het risico van laat boeken is dat de prijzen ook kunnen stijgen en dat gebeurde. Binnen een kwartier stegen de vliegtickets 1 dag van te voren van 66 euro naar 126 euro! We besloten dus maar om een nachtje eerder heen te gaan en met de nachttrein, dit kostten wel 24 euro. Deze zijn ook nog eens fantastisch en hebben heerlijk geslapen! Eindelijk ook een grensovergang zonder gezeur, zonder visum en zonder extra stempelkosten. En hier heb ik ook mn zonnebril weer opgehaald die ik in Bangkok was vergeten in mn locker :).

En daar waren we dan in Bangkok waar het op 2 oktober allemaal begon. Snel door, maar eerst nog even gezellig gelunchd met Sander en Jeanine van Zoka. Doordat wij ons plan hadden gewijzigd waren we op hetzelfde moment in Bangkok. Het wereldje is erg klein als je reist. Elke keer en op elke plek kom je in alle landen iedereen weer tegen en het grappige is dat vaak die mensen ook weer jou reisgenootjes kennen. Op een gegeven moment hoef je ook niet echt meer je plan uit te stippelen of op zoek te gaan naar de 'leuke' hostels, want je hebt alle info al verzameld van andere reizigers:). Daarom heb ik voor de laatste 10 dagen mijn Lonely Planet ook maar verkocht aan 2 Nederlanders die dezelfde reis gingen maken. Weer een tientje verdiend, haha.

De route in het zuiden zag er alsvolgt uit: Krabi (kustplaats), Ko Lanta, Koh Phi Phi, Phuket met als uitstapje China Town bij Bangkok. Helaas bij aankomst was de zon niet onze vriend en hebben we lekker biertjes gedronken met zn 2e. De volgende dag toch nog 2 uurtjes zon meegepikt en in de avond hebben we een leuke spontane stapavond gehad. Helaas lagen we ietsjes te laat in bed waardoor in de ochtend een vrouw op onze deur aan het bonken was met :'hello, your taxi driver to Ko Lanta is waiting for you!', oeps verslapen en dat voor de 3e keer haha! Aangekomen in Ko Lanta hebben we 2 dagen doorgebracht met 2 Nederlandse jongens die we eerder in Vietnam hadden ontmoet. Mooie scootertrip gemaakt en lekker een borreltje gedronken. Ko Lanta is vooral een familie eiland en hier hebben we dan ook lekker gerelaxed en nog lekker kunnen bakken;). Dat was tenslotte onze eerste prio. Vervolgens na 2 daagjes zijn we doorgegaan naar Koh Phi Phi, oftewel het party eiland. Een en al feest op dat eiland. Overdag is het best rustig maar 's avonds rond 7 uur barst het feest los. Dronken mensen, buckets, half naakte mensen die drankspelletjes speelden en kneiterharde muziek. We hebben ons hier prima vermaakt maar na 3 nachtjes was het ook genoeg. Het hoogtepunt op dit eiland is dat we onze eerste officiele duik hebben gemaakt als 'certificated open water divers'! Het was echt zo mooi en we hebben ook nog een schildpad gezien, heel cool. Vervolgens de laatste avond zijn we bij een vuurshow gaan zitten en op het podium belandt. We zaten daar met 5 andere naast elkaar en kregen een sigaret. Vervolgens met draaiende fakkels op 10 cm afstand van je neus maakte hij die sigaret aan, spannend maar heel leuk! Daarna hebben we nog 1 nachtje overnacht op Phuket omdat onze vlucht naar Bangkok hier vandaan ging. Een binnenlandse vlucht van 1.5 uur voor wel 33 euro. Een dag van te voren kon je ze zelfs boeken voor 13 euro!! En dan te bedenken dat de taxi naar het vliegveld ons 13 euro heeft gekost voor 40 minuten.... We hebben nu alle highligts qua eilanden gezien en zijn toch wel van mening dat de oostkant van het Zuiden toch wel een stuk mooier is dan de westkust. De kant van Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao heeft mooiere stranden, meerdere bezienswaardigheden en een veel chillere sfeer. Feesten kan je overal, maar Koh Phi Phi leek net op Zon, Zuipen, Ziekenhuis zoals Judith en ik het verwoorden :P. Vervolgens hebben we de lokale trein gepakt vanaf het vliegveld, gewoon voor de ervaring en bij het kopen van het ticket moesten we wel 5 bath pp betalen!! Dat is €0,12 cent.. Hij was wel 41 minuten vertraagd en deed er 50 minuten over maar het was het waard. In Phuket hebben we alle verwassen shirtjes en overbodige troep weggegooid, zodat er meer ruimte is voor nieuwe dingen. En zijn we lekker happie wezen eten. We vliegen met KLM en daar is 25 kilo vrij toegestaan;);). Gister was de dag iets anders verlopen dan verwacht. Kort samengevat was het probleem dat we geen host met zwembad konden vinden wat leuk was en we niet op de plek in China Town kaamen qaar we willen en hier hebben we de hele middag over gedaan. Tijdens deze zware wandeltocht met 15 kilo op je rug en 6 kilo handbagage liepen we in een wereldstad van 17 miljoen mensen Ayla en Martijn tegen het lijf. Heel toevallig!!

Op het moment van schrijven liggen we nu ons laatste dagje te vertoeven bij het zwembad in het hotel waar we 2 oktober gestart zijn en gaan we straks voor de laatste keer uiteten en shoppen en pakken we de kapper, pedicure en een massage. Want dat is 1 ding wat zeker is, al deze dingen gaan we zeker missen! Ik raad ook echt iedereen aan om eens naar Azie te gaan, je ervaart hier het pure vakantie gevoel en er zijn zoveel activiteiten en bezienswaardigheden om je elke dag weer te vermaken. En alles voor een prikkie wat het een stuk aangenamer maakt. We hebben er zat voorbij zien komen die reisden met een koffer, maar onze backpack is toch echt wel een comfortabele reisvriend geworden die nog mooie andere tripjes gaat meemaken.

Wij hebben het fantastisch gehad en gaan deze reis nooit meer vergeten.. 24/7 zijn we met elkaar geweest en geen moment zijn we elkaar zat geweest. Alle dingen die we meegemaakt hebben en de fotos worden zeker vastgelegt in een van de plakboeken.

ZUIDOOST AZIE, JE WAS GEWELDIG!!

Aan alles komt een eind en wij zijn erg blij dat we met al onze vriendjes, vriendinnetjes en familie de heerlijke feestdagen tegemoet gaan!!

TOT MORGEN 19.00 UUR SCHATJES OP SCHIPHOL!!

Judith & Kim

• 21 December 2014 - 08:56

Debbie:

Klinkt echt als een super reis Kim! Goede terug vlucht voor jullie beiden en geniet van jullie thuiskomst! En natuurlijk fijne feestdagen!
    Liefs debbie

• 21 December 2014 - 09:42

Kim Groen:

Hee Debbie, wat leuk een berichtje en de terugreis gaat helemaal goedkomen. We hebben gelukkig een directe vlucht en met de 6 uur tijdsverschil zijn we eigenlijk met 6 uur thuis:). Jij ook fijne kerstdagen en geniet ervan. Groetjes!

• 21 December 2014 - 10:29

Nico Groen:

Mooi verslag'
    Vlot geschreven en lekker leesbaar.
    Alle verslagen achter elkaar door gelezen geven de lezer een "ik was daar ook ervaring".
    Tot morgen

• 21 December 2014 - 10:53

Marike:

Weer een mooi reisverslag. Geweldig om te lezen dat jullie optimaal genoten hebben van Azië. Lieverds tot morgen ! Hou warme kleren bij de hand. Het weer hier zal wel weer erg wennen zijn voor jullie. Dikke zoen !

• 21 December 2014 - 14:36

Ria Adema:

Fijn.dat jullie Morgen.weer thuis zijn

• 21 December 2014 - 19:03

Hanna Ursem:

Goede reis...

• 22 December 2014 - 13:06

Corriekaijer:

wat een leuk verslag Kim - heb genoten. tante Corrie enne...... welkom thuis en zoals je vader reageerde
    het was of je er zelf bij was - chapeau voor je verslagen.